“صادق فیض‌آبادی” در پاسخ به این پرسش کهتولیدکنندگان و تعمیرکاران لوازم الکترونیکی با چه مشکلاتی مواجه هستند، اظهار داشت: عمده مشکلات تولیدکنندگان مربوط به تأمین ارزی برای ثبت سفارش مواد اولیه است. فشار اقتصادی از قبل بر این صنف، وجود داشت و درحال حاضر بیماری کرونا مزیت بر علت شده و مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان بیشتر شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سال‌جاری توسط مقام معظم رهبری “جهش تولید” نامگذاری شده است؛ نیاز است در راستای حل نیازهای واحدهای تولیدی، شعارهای مسوولان، اجرایی شود.

فیض‌آبادی تصریح کرد: بایستی نیازهای واحدهای تولیدی بررسی شود و برای برطرف کردن آن‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد و عمده نیازهای واحدهای تولیدی در زمینه، ثبت سفارش مواد اولیه است. واحدهای تولیدی، زمانی که برای ثبت سفارش اقدام می‌کنند درخواست آن‌ها وارد مرحله بروکراسی اداری می‌شود و در این زمینه، پیشگیری‌های خاصی در وزارت صمت وجود دارد.

وی در ادامه، بیان کرد: وقتی که یک واحد تولیدی برای اخذ جواز کسب اقدام می‌کند؛ وزارت صمت پروانه آن را صادر می‌کند و رسته کاری آن واحد تولیدی مشخص می‌شود و آن واحد تولیدی برای انجام بقیه مراحل کاری به اتحادیه مراجعه می‌کند. این واحد تولیدی یک تولید کننده تلقی می‌شود و زمانی که برای دریافت اعتبارات و تخفیف‌هایی که برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است اقدام می‌کند وزارت صمت آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و عنوان می‌کنند که اعتبارات و تخفیف‌ها فقط به واحدهای تولیدی‌ای تعلق خواهد گرفت که پروانه بهره‌برداری برای آن‌ها صادر شده است.

فیض‌آبادی افزود: در صورتی‌که بارها عنوان شده، پروانه کسب واحد تولیدی برابری خواهد داشت با پروانه بهره‌برداری و این مشکلی است که واحدهای تولیدی با آن روبرو هستند. امیدواریم که مسوولان مربوطه دروزارت صمتو سازمان بازرگانی به این مشکل واحدهای تولیدی توجه کنند و در راستای حل آن، اقدامات لازم را انجام دهند.

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران، عنوان کرد: با توجه به اینکه بیماریکرونامشکلات عدیده‌ای برای واحدهای تولیدی کشور بوجود آورده است و این را هم می‌دانیم که دولت در زمینه اقتصادی با مشکلاتی مواجه است. بنابراین انتظار این را نداریم که دولت به واحدهای تولیدی کمک نقدی داشته باشد ولی می‌تواند درخصوص هزینه‌های گمرکی به واحدهای تولیدی‌ای که می‌خواهند تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را وارد کنند به آن‌ها تخفیفاتی داده شود. این موضوع برای دولت، بار مالی نخواهد داشت و کمکی از سوی دولت به واحدهای تولیدی است.

خدمات پس از فروش در تامین قطعات مشکل دارند

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران با اشاره به مشکلاتی که تعمیرکاران الکترونیک با آن روبرو هستند، گفت: با توجه به اینکه قیمت یک تلویزیون چند برابر شده است؛ در زمینه خدمات پس از فروش با مشکلاتی همچون تأمین قطعات مورد نیاز تعمیرکاران صوت و تصویر روبرو هستیم.

فیض‌آبادی افزود: از دولت این انتظار را نداریم که به واحدهای تولیدی و تعمیرکاران صوت و تصویر وام پرداخت کند بلکه می‌خواهیم که درخصوص واردات قطعات اصلی تعمیرکاران این امکان را فراهم کند تا با واردات آن‌ها و در اختیار گذاشتن این قطعات به تعمیرکاران بتوانیم در زمینه خدمات پس از فروش کارایی لازم را داشته باشیم. با واردات قطعات اصلی، مصرف کننده‌ها می‌توانند با مبلغ ناچیزی تلویزیون یا دیگر محصولات خود را تعمیر کنند و این وسایل دوباره به چرخه مصرف برمی‌گردند و در اینصورت از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد و شاهد افزایش قیمت محصولات صوت و تصویر نخواهیم بود.

دولت در تسهیل برون‌کراسی واردات اقدام کند

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران در پاسخ به این پرسش که گارانتی محصولات صوت و تصویر تا چه حد از اعتبار لازم برخوردار هستند، گفت: گارانتی محصولات صوت و تصویر به نحو احسن توسط شرکت‌های طرف قرارداد انجام می‌شود ولی در برخی از موارد درخصوص تأمین قطعات مورد نیاز، با مشکلاتی روبرو هستند.

فیض‌آبادی افزود: مشکلات در حوزه گارانتی، مربوط به ثبت سفارش قطعات و گمرک است و دولت با تسهیل در امور گمرگی می‌تواند درخصوص تأمین قطعات مورد نیاز به این حوزه، کمک کند.

وی تصریح کرد: شرکت‌ها در زمینه خدمات پس از فروش برای تأمین قطعات با مشکلاتی روبرو هستند و اگر دولت بتواند در زمینه بروکراسی ادارای واردات قطعات، اقدامات لازم را انجام دهد در واقع مشکلات بخش خدمات پس از فروش حل خواهد شد.

خریداران کارت گارانتی را استعلام بگیرند

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران در پاسخ به این پرسش که بعضی از سودجویان برچسپ گارانتی تقلبی بر روی محصولات می‌چسبانند و هزینه گارانتی را از خریدار دریافت می‌کنند در این خصوص، گفت: همیشه بحث گارانتی تقلبی وجود داشته است و مصرف کننده بایستی به این موضوع توجه باشد و در زمان خرید یا از نمایندگی‌های معتبر خرید کنند و یا از فروشگاه‌هایی که خرید می‌کنند حتمأ توجه داشته باشند که در فاکتور آن‌ها شرکت طرف گارانتی ذکر شود.

فیض‌آبادی افزود: مصرف کننده، بایستی در زمان خرید محصولات، نسبت به استعلام کارت گارانتی اقدام کند و یا اینکه با اتحادیه تماس بگیرند تا در زمینه اصالت کارت گارانتی محصولات به یقین برسند.

وی تصریح کرد: در زمینه کارت گارانتی اقدامات لازم توسط اتحادیه انجام گرفته و شرکت‌های ارائه دهنده گارانتی محصولات سامان‌دهی شده‌اند. درخصوص شرکت‌هایی که کارت گارانتی آن‌ها فاقد اعتبار است به عموم اطلاع رسانی خواهد شد و با شرکت‌های متخلف در این حوزه، برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.