صادق فیض آبادی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران با گلایه از عملکرد ضعیف مسئولان در تحقق رونق تولید تاکید کرد: سال های گذشته نیز به نام رونق و جهش تولید نام گذاری شد، در این رابطه ارگان ها و سازمان های مربوطه تصمیماتی را جهت انجام تصمیمات در این حیطه گرفتند اما کدامین یک از تصمیمات که با جلسات بسیاری مصوب شد به سرانجام رسید.، آن مسئولینی که باید این مصوبات را اجرا می کردند به کدام قول و وعده خود پایبند بودند؟ چرا خروجی جلسات و مصوبات طی سال از مسئولان اخذ نمی شود.

وی با ابراز تاسف از فاصله زیاد بین شعار تا عمل گفت: هر فردی اگر مسئولیتی بر عهده دارد به خوبی انجام دهد، هیچ کاری بر زمین نخواهد ماند. تولید در هر مکان و زمانی امکان پذیر است. ما متخصصان خوبی داریم که دلسوز و وطن پرست هستند؛ اما به واسطه موانع بسیاری که در انواع وزارتخانه هاو سازمان ها توسط افراد ایجاد می شود اجازه انجام کار از آنها گرفته می شود.

فیض آبادی تصریح کرد: یا باید مسئول بی تعهد را تغییر دهند و یا تفکر بی تعهدی در ادارات کلیدی از بین برود. نظارت بر کار مسئولان از جمله موارد واجب برای توسعه تولید است. برخی از مسئولین در جایگاه تصمیم گیری هستند و اجازه اجرا شدن قوانین وضع شده را نمی دهند. مدام قانون روی قانون تصویب می شود که هریک در جای خود برای تصویب هزینه های زیادی برده؛ اما هیچ یک عملیاتی نمی شود؛ چرا که افراد ملزم به اجرای آن قانون، اجازه نمی دهند که کار ها پیش رود؛ لذا از جمله رفع مانع ها، برداشتن افراد بی تعهد از پست های مهم و کلیدی است.

۷ کارگروه رفع موانع تولید تاکنون چه کرده اند؟

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران بیان داشت: در دو دهه اخیر بین سال های ۸۱ و ۸۲ ، هفت کارگروه برای رفع موانع تولید تشکیل شد. این کارگروه ها تا کنون چه کرده اند؟ چه کسی از این کارگروه ها برای اجرای قوانین خروجی خواسته است ؟

او در خصوص عملکرد گمرکات و سازمان امور مالیاتی و موانع تراشی آنها برای تولید گفت: گمرکات از جمله سازمان های سد راه تولید هستند. گمرکات برای اجازه ثبت سفارش واردات دستگاه ها و ماشین آلات و تکنولوژی های به روز و مورد نیاز تولید به کشور عوارض گزاف گمرکی دارند.

او افزود: دستگاه های موجود در کشور به روز نیست و تولیدکننده نیز نقدینگی کافی برای خرید دستگاه ها را با توجه به عوارض گمرکی ندارد؛ بنابراین دولت باید به تولیدکننده توجه کند تا بتواند برای کشور تولید سالم داشته باشد. سازمان امور مالیاتی از دیگر موانع است که قوانین و تبصره هایش نفس تولیدکننده را تنگ کرده است.

فیض آبادی در ادامه با اشاره بر موضوع بهره مندی تولید از حذف یارانه ها بیان داشت: از ابتدا برای حذف یارانه ، اعلام شد که ۳۰ درصد از مبالغی که از حوزه حذف یارانه ها بر کالا ها بسته شده است را به تولید اختصاص می دهند؛ اما امان و دریغ از یک ریال که تولید از این ۳۰ درصد بهرمند شده باشد.

وی در بحث پشتیبانی از تولیدکننده افزود: در محاسبات هزینه های حامل های انرژی برای تولیدکننده، می توانند با ارائه یارانه به این بخش جهت تقویت بنیه مالی تولیدکننده همکاری کنند. تولیدکننده دغدغه های زیادی دارد که این گونه پیش رود نمی توان انتظار داشت که همه چیز بموقع و روال عادی تولید و پیش می رود.