رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران به بهانه فرارسیدن روز استاندارد بیان داشت: متاسفانه سالهاست که مقبولیت و جایگاه علامت استاندارد از دست رفته و کیفیت کالا ها مانند سابق نیست؛ چرا که نظارت به حد لازم و ضروری انجام نمی شود و مصرف کننده نیز اهمیت نمی دهد در حالیکه عدم رعایت حداقل استاندارها در تولید کالاها زیان جبران ناپذیری بر بدنه تولید و مصرف می گذارد.

صادق فیض آبادی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران با بیان مطلب فوق گفت: با ادامه این رویه اعتماد مصرفکننده به تولیدات داخلی از بین می رود؛ لذا باید با جدیت بر نحوه نظاررت و بازرسی ها توجه شود. در بسیاری از کشورها که بر ساختار استاندارد کالاها تاکید و نظارت می شود در صورت عدم رعایت اصول استاندارد، تولیدکننده با جریمه های نقدی و زندان روبه رو می گردد.

فیض آبادی ادامه داد: در این کشورها استفاده از ابزارهای بازدارنده برای رعایت استاندارد توانسته تولیدکننده را در سال های طولانی قانونمند و متقاعد کند و یاد بگیرد که بدون ترس از این ابزارها، راه و شیوه صحیح و اصولی را انتخاب کند و بدون مشکل و با رعایت استاندارد های لازم تولید و به بازار عرضه کند. در این کشورها شرایط طوری ایجاد شده که تولید با پروسه طولانی و پیچیده اخذ استاندارد رو به رو نخواهد شد و همچنین به دلیل تولید درست و با استاندارد، شرایط اخذ تشویق برایش مهیا گردد؛ چون می داند در غیر این صورت عواقب بدی در انتظارش است و کالای او در بازار خریداری نخواهد داشت .

وی به تاریخچه تدوین استاندارد در ایران اشاره کرد و بیان داشت: سازمان ملی استاندارد ایران تدوین کننده قانون و قواعد مرتبط با استاندارد بوده و سابقه قدیمی دارد. اولین اقدام برای استانداردنویسی در سال ۱۳۰۴ مقیاس و اوزان نوشته شد و به طور رسمی و آکادمیک و مستقل در سال ۱۳۳۹پس از بررسی های لازم در شش ماده به مجلس وقت ارسال و توانست به نام موسسه استاندارد شروع به کار کند و به عضویت سازمان بین المللی استاندارد درآید.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران در ادامه اظهار کرد: پس از تشکیل سازمان استاندارد و رسمیت آن استاندارهای مختلفی تدوین و علامت و آرم خاصی مشخص و قوانین طوری تدوین شد که کالا و یا محصول تولیدی حداقل ها را رعایت و علامت را دریافت می کرد.

وی افزود:: اخذ استاندارد برای هر محصول و کالایی در ایران محسنات بسیاری را به دنبال داشت. برای داشتن استاندارد جهت هر محصول و یا کالایی، حداقل ها رعایت و عمل می شد، چرا که قوانین استاندارد خواهان رعایت نکات مهم و اساسی است و پرداختن به فاکتورها و ورژن های دیگری که تولیدکننده می خواهد بر کالا و یا محصول خود ارایه دهد می تواند خودنمایی و امکانات بیشتر رابرای مصرف کننده ایجاد کند، بنابراین اگر اصول مد نظر در تولید از نظر قوانین موسسه استاندارد رعایت شود کافیست.

فیض آبادی بیان داشت: از گذشته های دور داشتن استاندارد برای محصولات از سوی رسانه ها به مردم اطلاع رسانی می شد تا جایی که برای افراد ایجاد حدود و حساسیت نموده بود و تا علامت استاندارد را نمی دیدند، محصول را نمی خریدند و داشتن علامت استاندارد خیال خریدار را به نوعی راحت می کرد.

وی در خصوص تولیدات و تجهیزات امنیتی و حفاظتی در کشور بیان داشت: با اینکه تولیدکنندگان بسیار خوبی در کشور داریم که استاندادهای لازم در تولید دستگاه ها و تجهیزات امنیتی و حفاظتی را رعایت می کنند و محصولات شان درجه یک بوده و مردم رضایت کامل دارند؛ اما متاسفانه چند سالی است که در این خصوص عده ای با عدم رعایت اصول و قوانین، محصولاتی تولید و به بازار عرضه کرده اند که استاندارد لازم را ندارد و جون و مال افراد را به خطر می اندازد.

فیض آبادی با تاکید بر اهمیت رعایت استانداردهای مورد نیاز در صنف متبوع خود گفت: نصب دستگاههای امنیتی و حفاظتی غیراستاندارد مانند لباس و یا کیف نیست که بتوان درجا و بدون دغدغه تغییرش داد؛ بلکه عدم کارایی آن دستگاه موجب می شود زیان های غیر قابل جبرانی برای مصرف کننده به وجود آید؛ لذا از مسئولان خاضعانه می خواهم تا این نوع تولیدات را کاملا رصد و در رعایت حداقل ها برای اخذ استاندارد نظارت کامل داشته باشند.